Mijn buurvrouw is wat ouder en ze liet een keer tijdens ons wekelijkse kopje koffie vallen dat “al die oudere vrouwen last hebben van blaasontstekingen”. Ik dacht twee dingen: “Jaja lekker ver van mijn bed show” en “Why? Waarom zou je daar meer last van krijgen?”

 

T25

Vandaag moest ik terug denken aan het bovenstaande. Nu de coronacrisis mij thuishoudt heb ik namelijk eindelijk de energie gevonden om weer te gaan sporten! En dat bleek wat voetjes in de aarde te hebben …

Eerst gestart met een beetje joggen. Dat beviel zo goed dat ik een oud geliefd thuis-fitness programma uit de kast heb gehaald: T25. T25 wordt gegeven door Shaun T. Hij beweegt zo fit en soepel, dat wekt echt het verlangen bij mij op dat ook te kunnen.

Dus probeer ik 25 minuten per dag, 5 dagen per week zijn programma te volgen. Zwoegend en stampend doe ik wat hij doet – of probeer dat te doen in ieder geval. Maar het is echt een leuk programma dat je hele lijf sterker maakt. En wat is 25 minuten per dag?

Maar goed, ik had het programma al in huis vóórdat ik in de overgang kwam en ook vóórdat ik ooit zwanger was. T25 was toen zwaar voor mijn conditie maar verder niet. Nu is er helaas wat bij gekomen waardoor het zwaar is. Ik weet niet hoe het met jou is, maar lekker springen is nu minder onbezorgd dan vroeger … ik houd het niet droog. Mijn bekkenbodem trekt het niet!

 

 

“Lekker springen is nu minder onbezorgd dan vroeger …”

 

 

Hoe houd je het droog?

Wat baal ik daarvan zeg! Het leidt me zo af. Zelfs al ben ik alleen thuis en in mijn eigen tuin aan het springen. Ik voel het nat worden en ik voel dat ik daar geen controle over heb. Heel. Erg. Vervelend.

Ik had het er met vriendinnen over. Nou dat had ik eerder moeten doen. Niet droog kunnen sporten behoorde duidelijk tot de lichtere klachten. Eén kon niks oppakken en het tegelijkertijd droog houden. De ander wist exact waar overal toiletten waren.

Eén vriendin van me heeft zelfs met haar man een methode waarbij hij voor haar gaat staan als zij moet niezen want dat lukt alleen droog in een speciale, zeg maar ‘aparte’ houding.

 

Oh daarom hebben die ‘oudere’ vrouwen dat allemaal

Blaasklachten horen duidelijk bij de overgang. Dit komt omdat het lichaam minder oestrogeen produceert. Hierdoor verzwakken de bekkenbodemspieren en de schedewanden. De baarmoeder komt lager te zitten en kan op de blaas drukken.

Ook neemt de kans op ontstekingen, waaronder een blaasontsteking, toe omdat de slijmvliezen dunner worden en infecties makkelijker kunnen opstijgen.

 

Trampoline geen goed idee misschien

 

 

Zó houd je het droog tijdens het sporten

Aan mijn vriendinnen heb je wat. Ze hadden allerlei tips voor tijdens het sporten:

  • Doe een tampon in, die drukt de urinebuis een beetje dicht, kan net verschil maken;
  • Gebruik een menstruatiecupje (sowieso fijn als je onregelmatig menstrueert), die kan ook net de urinebuis dichtduwen;
  • Gebruik gewoon maandverband;
  • Sport niet;
  • Ga aan bekkenbodemversterking doen;
  • Doe de trampoline weg.

 

Ok, het eerste heb ik geprobeerd. Hielp niet helaas voor mij.

Menstruatiecup ben ik aan het overwegen, nog niet gedaan.

Maandverband dan. Had ik mijn hele leven niet gebruikt, zou dus even wennen zijn. Mijn eerste associatie die ik erbij had: een dikke prop, voelt als een luier, dat wil ik niet. Toen heel dun (!) verband gevonden. Dat was beter, met het fijne effect dat ik inderdaad droog bleef. Maar ik voelde het nog wél lopen.

Niet sporten is geen optie en een trampoline had ik gelukkig al niet.

Blijft over de optie dat als ik er echt vanaf wil, ik ervoor zal moeten gaan werken… er moeten een paar spieren toegevoegd worden aan het lijstje die getraind moeten worden. Naast de bovenarmen, de borstspieren en de buik nu dus ook de vagina: bekkenbodemoefeningen here I come!

Het schijnt je seksleven wel op te fleuren … leuke motivator! 😉

Gerelateerde producten

Populair
Vanaf: 17,06

Hét cranberry supplement met veruit de meeste werkzame PAC's per gram dat verkrijgbaar is.

Aanbieding
34,75

Gentle Day menstruatiecup: voel je vrij en schoon ondanks bloedverlies

Vanaf: 3,95

Gentle Day Maandverband. In de overgang worden je intieme delen gevoeliger, verzorg ze met zachte natuurlijke producten. Je zal zien: het gaat verschil maken!

4,10

Gentle Day katoenen inlegkruisjes: heel geschikt voor gebruik in de overgang. Biologisch katoen, zonder chemische toevoegingen.

Artikel delen op social media?

Anderen lazen ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We gebruiken cookies om jou de best mogelijke ervaring te bieden. Door gebruik te blijven maken van de site ga je hiermee akkoord.