slaapproblemen in de overgang

Meer dan 60% van de vrouwen slaapt slecht tijdens de overgang. Dit komt bij sommigen door nachtzweten. Maar ook andere lichamelijke, psychische en hormonale veranderingen die gepaard gaan met de overgang kunnen de slaapkwaliteit beïnvloeden zoals: meer piekeren, angstig zijn of je onrustig voelen.

Slapen vormt de fundering van je functioneren, maar als je (niet) slaapt, hoe functioneer je dan? Juist, niet zo best!  Het is dan ook heel belangrijk om dit slechte slapen niet voor lief te nemen! Goed slapen is van essentieel belang voor je dagelijks functioneren en je gezondheid

Waardoor slaap je slechter in de overgang?

Allerlei factoren kunnen een rol spelen bij slecht in- en doorslapen. Leefstijl en voeding, medicijngebruik, werktijden en ga zo maar door. De overgang zelf kan zeker ook een rol spelen. n de overgang nemen zowel het hormoon oestrogeen als het hormoon progesteron af. Deze twee hormonen spelen ook een rol bij het natuurlijke slaapproces. Niet iedereen is even gevoelig voor de daling van deze hormonen en het zal dan ook niet bij iedereen tot slaapklachten leiden.  Daarnaast kunnen opvliegers en zweten kunnen je ook in de nacht parten spelen. En hormonale veranderingen kunnen daarnaast ook veel onrust en innerlijke stress veroorzaken. 

In ons blog 'Slecht slapen: de meest diverse klacht in de overgang' kan je uitgebreide informatie vinden over slaapproblemen in de overgang en over mogelijke oplossingen.

slecht slapen in de overgang

Wel slapen maar vaak wakker worden

Producten die helpen om beter te slapen

In onze shop bieden wij verschillende producten aan:

 

Plantenextracten

De plant salie kan overmatig transpireren verminderen en wordt daarom vaak ingezet bij verschijnselen als nachtzweten.

 

Verkoelingsproducten

Wij verkopen een kussentje waarin speciale kristallen verwerkt zijn. Eenmaal geactiveerd door water houden de kristallen de kou een paar dagen vast. Leg het kussentje geactiveerd naast je bed voordat je gaat slapen. Tijdens een hitteaanval kan je deze dan meteen pakken zonder dat je hoeft op te staan. Zo kan je sneller afkoelen en zet de opvlieger minder door. Wanneer het lichaam is afgekoeld worden stress en hartslag verlaagd en zal wederom de slaap vatten makkelijker zijn.

 

Opvliegerspray

Je kan ook een opvliegerspray naast je bed zetten. Deze verstuif je op je gezicht en hals zodra je de opvlieger op voelt komen. Er zitten rustgevende kruiden in verwerkt die heerlijk ruiken. Hierdoor koel je meteen af en kom je tot rust.

 

Slaapmiddelen

Wij bieden de keus uit twee natuurlijke supplementen die ondersteunend kunnen werken om te slapen. Eén van die producten bevat hooggedoseerde melatonine. Melatonine is een hormoon dat het lichaam zelf ook aanmaakt en helpt je sneller in slaap vallen.

Het andere middel is Herbal Sleep. Dit product bevat verschillende kruiden waaronder citroenmelisse. Dit is een natuurlijke rustgever en bevordert een natuurlijke nachtrust.

Lees verder over