Welkom » Wat is jouw overgangsklacht? » Lange termijn preventie

preventie lange termijn aandoeningen overgang

Je lichaam wordt beïnvloed door de tijd,  je botten verliezen hun botdichtheid naarmate je ouder wordt en je hart en bloedvaten verliezen hun elasticiteit. De overgang doet er echter een schepje bovenop, wellicht een moment om even stil te staan bij de lange termijn?

Hoe verhoogt de overgang lange termijn gezondheidsrisico's?

Botontkalking

Tot het 35e jaar zijn de aanmaak en afbraak van botcellen onder invloed van oestrogeen met elkaar in evenwicht. Door het wegvallen van de oestrogeenproductie wordt er uiteindelijk meer afgebroken dan aangemaakt en worden botten brozer: ze worden minder stevig, ze ‘ontkalken’. De kans op botbreuken neemt dus toe. 

 

Hart & vaatziekten

Oestrogenen hebben een beschermende werking tegen hart- en
vaatziekten. In de vruchtbare leeftijd hebben vrouwen minder kans op hart- en vaatziekten dan mannen maar na de overgang is dit risico gelijk. Het is nog niet duidelijk welke rol oestrogenen hierbij spelen. De kans op hart- en vaatziekten lijkt meer samen te hangen met algemene risicofactoren zoals hoge bloeddruk, roken, te hoog cholesterolgehalte, overgewicht en weinig lichaamsbeweging.

klachten in de menopauze

Overzicht klachten menopauze in relatie tot de leeftijd

Wat kan je tijdens de overgang doen om je te beschermen?

Er zijn heel veel factoren die bijdragen aan hart en vaatziektes en osteoporose, er is zodoende niet één oplossing waarmee alles wordt geadresseerd. Wat je wel kan doen is risicofactoren in kaart brengen en die factoren proberen te beïnvloeden. Zo is beweging van belang om een sterk botstelsel te onderhouden. Beweging is ook van belang voor ondersteuning van een gezond hart en vaatstelsel. Een gezond gewicht, gebalanceerde voeding en afzien van alcoholgebruik en roken dragen ook positief bij.

Voorbeeld van het brozer worden van de botten

Gezonde botten

Zorg dat je via voeding voldoende calcium, vitamines en andere mineralen binnen krijgt. Calcium is nodig voor de instandhouding van normale botten. Het is met afstand de bekendste voedingsstof die we hiervoor nodig hebben. Maar zonder een aantal andere stoffen heeft ons lichaam niet zoveel aan calcium. Om ervoor te zorgen dat calcium zijn werk kan doen én dat het geen negatieve bijwerkingen heeft, zijn tevens voldoende vitamine D, vitamine K en magnesium nodig. Vitamine K2 zorgt ervoor dat de calcium, die door de vitamine D3 beter wordt opgenomen, op de juiste plekken neerslaat. Wel in de botten, niet in wanden van slagaders, zodat er geen aderverkalking ontstaat. Vitamine K2 maak je zelf in de darm mits je voldoende (blad)groenten eet.

In onze shop bieden wij Bone-restore aan. Een supplement dat precies de combinatie calcium, vitamine D3, K2 en magnesium bevat. Liever een product zonder calcium? Kies dan voor het product Super K, dit ondersteunt botten en het hart & vaatstelsel door hooggedoseerde vitamines K.

Zorg voor je hart

Hart en vaten

in onze shop bieden wij Pycnogenol aan, dit is een stof met zeer sterke anti-oxidante eigenschappen. Deze stof heeft invloed op vele processen in het lichaam. De zwitserse firma Horphag heeft op haar website hier veel informatie over staan.

Lees verder over