Welkom » Wat is jouw overgangsklacht? » Gewichtstoename

gewichtstoename in de overgang

Het schijnt dat vrouwen over de hele wereld, van alle symptomen die je kan hebben in de menopauze, gewichtstoename het meeste vrezen! Het is helaas wel een feit dat de meeste vrouwen een paar kilo aankomen als ze in de overgang komen en ook verandert voor de meeste vrouwen hun figuur (het vet verhuist van de vrouwelijke rondingen meer naar de buik).

Waarom kom ik aan in de overgang?

Het lichaam zoekt in de overgang nieuwe manieren om oestrogeen te maken en op te slaan. Het lichaam kan onder andere oestrogenen aanmaken en opslaan in buikvet. Om het oestrogeentekort op te vangen maakt het lichaam dus meer van dit buikvet aan. Daarnaast neemt de spiermassa af en vet neemt die plaats in. Minder spieren betekent een lager metabolisme in rust. Wat tot gevolg heeft dat als je hetzelfde blijft eten je aan gaat komen. Dit proces hoort bij het ouder worden, niet specifiek bij de overgang. Lees meer in ons blog 'gewichtstoename, de meest gevreesde klacht in de overgang'

figuurverandering in de overgang

In de overgang wordt de taille minder

bewegen in de overgang

Bewegen in de overgang dient vele doelen

Hoe behoud ik mijn figuur in de overgang?

Om de spierafbraak tijdens de overgang tegen te gaan zal je ervoor moeten zorgen dat je meer spiermassa ontwikkelt. En dat kan maar op één manier: bewegen

Extra bewegen hoeft niet moeilijk en tijdrovend te zijn. Een activity-tracker kan je helpen bewust te worden van hoeveel je elke dag beweegt. Je kan doelen stellen en door de dag heen kan je dan zien je of je genoeg bewogen hebt. Je kan vaker de trap nemen, even de fiets pakken of 's avonds een extra blokje gaan wandelen. En je kan de activity tracker ook uitstekend gebruiken tijdens sport en je kan je calorieën bijhouden. stimulans om meer te bewegen kan je een bewegingsmelder gebruiken zoals je telefoon. Dit maakt je bewust van hoe bewegelijk je bent gedurende de dag en stimuleert je zo om bijvoorbeeld vaker de trap te pakken of dat laatste stukje niet met de bus te gaan. Zo beweeg je tijdens je dagelijkse bezigheden en hoef je niet apart sport in te plannen (al mag dat natuurlijk wel!).

Bewegen dient vele doelen overigens. Ook met het oog op het voorkomen van hart en vaatziektes en osteoporose is dagelijkse beweging van enorm belang.  En als je bewegen kunt combineren met even in de frisse buitenlucht zijn doet dat je geest ook nog goed.

Hulp bij minder eten en afvallen

Daarnaast is een gezond voedingspatroon belangrijk en zal je op de calorie-inname moeten letten. Dat is makkelijk gezegd in deze periode waarin hormonen schommelen en er slecht geslapen wordt. Niet de ideale basis om goede leefstijladviezen vol te houden. Daar kan je wellicht wat hulp bij gebruiken! In onze shop hebben wij (volledig natuurlijke) producten opgenomen die kunnen helpen om minder calorieën te eten. Allen zijn op basis van natuurlijke ingrediënten. De producten verschillen qua werkingsmechanisme. Zo bieden wij een extract van de garcinia cambogia aan, een kleine vrucht uit het zuiden van India, waar het al eeuwen gebruikt wordt. Het is een veilig en natuurlijk supplement voor gewichtsmanagement. Het helpt je minder te eten doordat het de eetlust vermindert. En het beïnvloedt de opname van energie uit het voedsel.

Daarnaast hebben wij het product 'waistline-control' opgenomen. Dit product bevat enzymen die de eetlust beïnvloeden en de omzetting van overtollige voedingsenergie in opgeslagen lichaamsvet afremmen. De vetverbranding rond het middel wordt specifiek geactiveerd, vandaar de naam 'waistline-control'.

Lees verder over