fbpx

Wat te doen tegen opvliegers in de overgang?

Wat te doen tegen opvliegers

Klotsende oksels, knalrode wangen en een hartslag die bij het minste geringste omhoog schiet. Herkenbaar? Je bent niet de enige: ruim 70% van de vrouwen heeft last van opvliegers tijdens de overgang. Overdag maar vaak ook ’s nachts.

Maar wat zijn opvliegers nu precies en dienen ze eigenlijk ergens voor? En belangrijker: wat te doen tegen opvliegers? Zoals je zult lezen zijn er veel dingen die je kan doen maar zal dit per vrouw verschillen.

 

Opvliegers: een beetje een mysterie.

Een opvlieger is een spontane aanval van bloedvatverwijding (daarom word je zo rood), samengaand met een gevoel van hitte, blozen en (hevig) transpireren, een toegenomen hartslag (niet bij iedereen) en rillingen.

Een typische opvlieger duurt drie tot vijf minuten. De frequentie van opvliegers varieert van een paar per maand tot enkele per uur (hoe doe je dan je werk nog?). Tijdens een opvlieger stijgt de temperatuur van een vrouw daadwerkelijk met zo’n 3 graden Celsius. Geen wonder dat het dus kan voelen of je in brand staat.

 

Wat zegt de wetenschap over opvliegers?

De oorzaak van opvliegers weet men nog niet helemaal met zekerheid. Uit onderzoek blijkt dat bij vrouwen met opvliegers de thermoneutrale zone van het lichaam is versmald. Deze zone bestrijkt de omgevingstemperaturen waarbij het lichaam in staat is een normale temperatuur te behouden zonder dat je daar iets van merkt. Maar bij vrouwen die last van opvliegers hebben is die zone versmald of afwezig. Dit betekent dat bij kleinere temperatuurwisselingen al een compensatiemechanisme in werking treedt. Het lichaam reageert alsof het oververhit is als je alleen maar een kopje koffie drinkt, als je bepaalde emoties hebt of je je wat inspant.

De oorzaak van de zone-versmalling wordt gezocht in een toegenomen gevoeligheid van het temperatuurregulatie centrum in de hersenen als gevolg van veranderingen in de oestrogeenspiegels in het bloed.

 

Dienen opvliegers nog een bepaald nut?

Hebben opvliegers nog enige ‘zin’? Dat lijkt niet het geval … Het is een gevolg van de hormoonschommelingen. Je kan dat breder trekken door je af te vragen wat de hele overgang eigenlijk voor nut heeft. Je kan hierover lezen in Fayes blog over ‘de overgang, een foutje van de natuur?’. Als er geen nut verbonden is aan opvliegers én je bent ertoe veroordeeld dan kan je ze  maar beter kwijt zijn … De vraag is dan dus: wat te doen tegen opvliegers?

 
 

Wat te doen tegen opvliegers? Geen kant en klare oplossingen helaas …

Nu roepen wij steeds dat aan overgangsklachten iets te doen is. En ja, ook aan opvliegers is zeker wat te doen. Er is alleen geen kant en klare oplossing die voor iedereen zal passen. Probeer vooral één en ander uit om te bepalen wat bij jou de opvliegers tempert.

 

 

f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fr%2Fn%2Fa%2Ftemp owlbvrwjweekdmlsdirn%2Fikody4%2FOplossingenvooropvliegers Achtergrondartikelen
 
 
 

Leefstijl en voeding als basis nemen

Begin bij jezelf. Neem je leefstijl en voedingspatroon eens onder de loep. Houd bijvoorbeeld eens bij wanneer de opvliegers opkwamen en wat je toen deed of had gegeten. Alcohol en gekruid eten lokken bij veel vrouwen opvliegers uit bijvoorbeeld.

En hoe zit het met je activiteiten op een dag? Van bewegen is bewezen dat het verminderend werkt op het aantal opvliegers. Je zal de overgang beter doorkomen als je meer beweegt1.

 

Verlaag je hartslag bij opvliegers Achtergrondartikelen
Zet verkoeling in bij opvliegers Achtergrondartikelen

Verkoeling op het juiste moment inzetten

Nu naar de hulpmiddelen. Je kan starten met allemaal verkoelingsproducten die je kan inzetten als een opvlieger opkomt. Denk aan een verkoelende doek of een verfrissende spray of ventilator. Zodra een opvlieger opkomt probeer je die te temperen door jezelf te koelen. Zo voorkom je dat je hartslag heel erg stijgt en je flink gaat zweten. Je komt dan sneller weer tot jezelf.

 

Supplementen tegen opvliegers

Wat nog meer te doen tegen opvliegers? Je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor het slikken van bepaalde supplementen. Er zijn verscheidene natuurlijke producten op basis van planten en kruiden op de markt om opvliegers te verminderen. Voorbeelden zijn hop, zilverkaars, salie, rode klaver, pycnogenol of estroG.

 

Werken dergelijke plantaardige middelen wel?

Er wordt veel geschreven over de zin en onzin van dit soort producten. Natuurlijke producten kunnen zeker werkzaamheid bieden mits een product aan een aantal eisen voldoet. Het is dus belangrijk je te verdiepen in wat je koopt.

Kies voor een product waarin een gestandaardiseerd extract zit. Dit wil zeggen dat de fabrikant garandeert dat in elke pil evenveel werkzame stof zit. Het heeft te maken met de manier van oogsten en bereiden. Supplementen op basis van gestandaardiseerde extracten zijn vaak wat duurder dan andere.

Check verder of de effectiviteit onderbouwd is door middel van studies waarin ook een placebo-groep is opgenomen. Zo zijn bijvoorbeeld de stoffen Pycnogenol en menoElle onderzocht op deze manier bij vrouwen met menopauzeklachten2,3.

Zorg verder dat je de juiste variant koopt. Maca is er bijvoorbeeld in meerdere en niet elke variant werkt bij overgangsklachten.

 


“Let bij het kiezen van je kruiden- en plantaardige supplementen erop dat er gestandaardiseerde extracten als grondstoffen gebruikt zijn en effectiviteit onderbouwd is door studies met placebo-groepen.”

 

Dit maakt het wat lastig en hierdoor is er ook veel verschil ontstaan in de succesverhalen van de supplementen. De supplementen die je op onze site ziet voldoen allen aan alle criteria genoemd in dit blog. Zo hopen we het enigszins makkelijker voor je te maken.

 

Fyto-oestrogenen

De plantaardige middelen tegen overgangsklachten zoals opvliegers bevatten vaak fyto-oestrogenen. Fyto-oestrogenen zijn plantaardige stoffen die de werking van oestrogeen kunnen nabootsen. Ze worden ook wel isoflavonen genoemd.

Maar niet alle plantaardige middelen voor overgangsklachten behoren tot de fyto-oestrogenen en dat is goed om te weten want fyto-oestrogenen zijn niet voor iedereen geschikt. Lees hier alles over in ons blog ‘fyto-oestrogenen en de overgang‘. 

In onze shop hebben wij met het oog op veiligheid bewust gekozen voor opname van plantaardige middelen die niet tot de fyto-oestrogenen behoren. 

 

Supplementen moet je echt trouw één maand slikken

Ben je gestart met een natuurlijk supplement? Houd er dan rekening mee dat je moet gaan volhouden. Deze producten werken namelijk niet meteen. Op zijn best kan je na twee weken wat gaan merken. Merk je niks na een maand dan werkt dat product waarschijnlijk niet voor jou.

Het is bekend dat vrouwen heel wisselend kunnen reageren op deze producten. Dus ook wat dat aangaat, hou vol en probeer wat anders! Wat voor jouw buurvrouw top is, kan bij jou wel eens niet aanslaan helaas en andersom.

 

Hormoontherapie kan voor veel vrouwen – maar niet iedereen – een uitkomst zijn

Wat nog meer te doen tegen opvliegers? Hormoontherapie kan helpen bij verschillende overgangsklachten en kan ook op lange termijn beschermende effecten hebben. Van hormoontherapie is aangetoond dat deze bij 95% van de vrouwen met (ernstige) klachten goed werkt. Praat eens met je huisarts over wat hormoontherapie voor jou zou kunnen betekenen.

 
 

Vind wat werkt voor jou …

Opvliegers maken de overgang er niet gemakkelijker op. Het gaat niet lekker samen met werk, sport of slapen en je kan er echt beroerd van zijn. Je hebt nu in ieder geval een paar goede handvatten om de frequentie en intensiteit van de opvliegers af te zwakken. En laten we ernaar streven dat je het in de toekomst voornamelijk alleen bloedheet in de sauna hebt …

 

Wil je meer advies over welke van onze producten voor jou een rol zouden kunnen spelen bij opvliegers? Lees hier meer.

 

Leuk en interessant artikel? Deel deze aflevering van Nynke’s blog op social media!

Anderen lazen ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *