Zweet dat van je afdruipt, knalrode wangen en een bonkende hartslag … De meeste vrouwen in de overgang zullen dit in meer of mindere mate herkennen: opvliegers.

Ruim 70% van de vrouwen heeft last van opvliegers tijdens de overgang. De één slechts een keertje per dag, de ander zo erg dat dagelijks functioneren niet meer lukt. En dan nog maar niet te spreken over hoe opvliegers je slaap ‘s nachts kunnen verstoren – het zogeheten ‘nachtzweten’.

Maar wat zijn opvliegers nu precies en dienen ze eigenlijk ergens voor? En belangrijker: wat kan je doen tegen opvliegers, wat helpt écht?

Dé manier om van opvliegers af te komen bestaat helaas niet. Per vrouw verschilt het wat de opvlieger uitlokt en wat – of welk middel – ertegen zal helpen. Reden genoeg om een uitgebreid artikel met achtergronden, oplossingen en tips hieraan te wijden. 

 

Wat zijn opvliegers?

Een opvlieger is een plotselinge aanval van bloedvatverwijding en een toegenomen hartslag. Hierdoor stijgt de huidtemperatuur. Dit wordt vooral gevoeld in de hals, de borst en in het gezicht.

Een opvlieger komt plotseling opzetten, duurt een paar minuten (3 tot 5) en gaat – vooral ‘s nachts – gepaard met hevig transpireren. Daardoor koel je af, wat weer heftig rillen en gevoel van kou kan geven.

De centrale temperatuur van je lichaam blijft constant; het is echt de huid die zo opwarmt, je hebt dus geen koorts.

Opvliegers kunnen heel intens zijn en gepaard gaan met nare gevoelens. Ze kosten erg veel energie. Als je veel opvliegers hebt snap je nu waarom je zo moe kan zijn….

 

Waardoor heb je opvliegers als je in de overgang bent?

Opvliegers hebben te maken met hoe je hersenen op temperatuur reageren. Doordat de oestrogeenspiegel daalt in de overgang kan dat in de hersenen een versmalling van de temperatuurszone teweeg brengen. Wat houdt dit in?

 

 

“In de overgang kan je lichaam extreem reageren op kleine verschillen in temperatuur” 

 

 

Normaal gesproken reageert je lichaam niet op kleine temperatuurverschillen. Je kan een kop warme soep drinken zonder dat je daar veel van merkt. In de overgang kan het lichaam echter heel extreem gaan reageren op kleine verschillen in temperatuur. ‘De zone is versmald’. Het lichaam reageert alsof het oververhit is als je alleen maar een kopje koffie drinkt, als je bepaalde emoties hebt of je je wat inspant.

Het zijn vooral de hormoonschommelingen die de boel in de war schoppen. Daarom gaan opvliegers ook weer weg als de hormonen stabiel en laag zijn aan het einde van de overgang.

 

Hoe lang kun je last hebben van opvliegers?

Je hebt meestal een aantal jaar last van opvliegers. Al verschilt de hoeveelheid en intensiteit van de opvliegers over de periode.

Opvliegers zijn het heftigst in de periode rond de menopauze, dus rond de tijd dat de menstruatie meer dan een jaar weg gebleven is. Gemiddeld zijn vrouwen 51 jaar oud als ze het moment van menopauze hebben.

Opvliegers kunnen al in (enige mate) beginnen terwijl je nog (onregelmatig) menstrueert. De periode van onregelmatig menstrueren tot het uitblijven van menstrueren duurt gemiddeld vier jaar. 

 

vrouw met opvlieger

Opvliegers zijn het heftigst in de periode rondom de menopauze

 

In de jaren na de laatste menstruatie zullen de opvliegers steeds meer afnemen. Vijf jaar na de menopauze zegt nog 30% van de vrouwen opvliegers te hebben. Na 10 jaar is dit nog 10%. Er zijn helaas vrouwen van 70 jaar die nog steeds opvliegers hebben.

Als de hormonen niet meer schommelen zullen de opvliegers in principe weggaan. Je lichaam heeft dan een nieuw evenwicht gevonden. 

 

Zijn opvliegers erfelijk?

Had jouw moeder totaal geen opvliegers? Wellicht is dat goed nieuws voor jou.

Er zijn aanwijzingen dat als je moeder juist veel last had van opvliegers jij ook meer kans hebt er last van te hebben. Maar er is meer wetenschap nodig om dit te onderbouwen.

 

Wat is het nut van opvliegers?

Hebben opvliegers nog enige ‘zin’? Helaas, dat lijkt niet het geval … Je kan dat breder trekken door je af te vragen wat de hele overgang eigenlijk voor nut heeft. Je kan hierover lezen in Fayes blog over ‘de overgang, een foutje van de natuur?’.

 

 

“De overgang lijkt een foutje van de natuur te zijn” 

 

 

Als er geen nut verbonden is aan opvliegers dan kan je ze maar beter kwijt zijn toch? Aan opvliegers is gelukkig zeker wat te doen. In dit artikel zetten we een aantal mogelijke oplossingen op een rij. 

 

Hoe kan je met voeding wat doen tegen opvliegers?

Voeding heeft een behoorlijke invloed op hoe vaak en hoe intens opvliegers optreden. Ergens is dit goed nieuws want je voeding kan je beïnvloeden en dus inzetten om iets te doen tegen je opvliegers.

 

Voeding die bij veel vrouwen opvliegers uitlokt

Welke voeding bij jou opvliegers uitlokt is persoonlijk. Wat voor veel vrouwen opvliegers kan uitlokken zijn bijvoorbeeld:

  • Alcohol,
  • Pittig of gekruid voedsel,
  • Koffie, thee,
  • Koolzuurhoudende frisdranken,
  • Snelle suikers.

Je zou eens kunnen bijhouden wanneer de opvliegers opkwamen en wat je toen had gegeten. Zo kan je elimineren wat bij jou een belangrijke trigger is.

 

Fyto-oestrogenen in voeding

Voeding rijk aan fyto-oestrogenen kan helpen tegen opvliegers

 

Voeding die kan helpen tegen opvliegers

Opvliegers hebben te maken met oestrogeendaling in je lichaam. Sommige voeding bevat stoffen die in het lichaam de werking van oestrogeen in lichte mate nabootsen. Deze stoffen – geen hormonen – heten ‘fyto-oestrogenen’. Via voeding kan je dus de hormoonschommelingen een beetje opvangen.

Fyto-oestrogenen komen van nature voor in voedingsmiddelen zoals:

  • Sojaproducten,
  • Graansoorten, zoals: tarwe, maïs, haver, gerst en rogge,
  • Bepaalde noten en zaden, zoals: amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten en lijnzaad,
  • Peulvruchten, zoals: kikkererwten, kidneybonen en linzen,
  • Planten, zoals: rode klaver, salie en luzerne.

 

Fyto-oestrogenen worden ook vaak in de vorm van supplementen ingezet bij opvliegers – we gaan daar zo meteen verder op in.

Benieuwd naar welke van onze producten jóu kunnen helpen met het verminderen van opvliegers?

Onze middelen bij opvliegers

Wat is de invloed van je leefstijl op opvliegers?

Een heel belangrijk punt bij overgangsklachten zijn leefstijladviezen. Dit kan grote invloed hebben op het verloop van jouw overgang.

In de overgang draait het lichaam overuren. Het aanpassingsproces aan de nieuwe hormoonsituatie kost heel erg veel energie. Hoe meer ruimte jouw lichaam krijgt voor het maken van de veranderingen hoe soepeler de overgang kan gaan. 

Maar goed, hoe kan je dan faciliteren dat je lichaam de ruimte krijgt die het nodig heeft? Hoe pak je die opvliegers aan? Met leefstijlverandering! Echt, het zal helpen!

 

 

“Veranderingen in leefstijl kunnen een enorm effect hebben op overgangsklachten in het algemeen en opvliegers in het bijzonder” 

 

 

De nr.1 uitlokker van opvliegers is stress

Het belangrijkste leefstijladvies heeft met stressvermindering te maken. Want van alle triggers die opvliegers uitlokken staat stress met stip op één! En op de koop toe geven opvliegers zelf vaak ook nog eens stress wat de situatie verergert … Alles wat jij dus kan doen om stress te verminderen zal positief bijdragen aan het verminderen van jouw opvliegers.

Wees eerlijk: hoeveel ballen houd jij in de lucht dagelijks? Lukte je dat voorheen altijd nét? Dan kan het goed zijn dat dit in de overgang net níet meer lukt … Dit kan stress geven omdat het gewoon teveel is. Kijk dus of je een paar zaken even op een lager pitje kan zetten. Frustrerend wellicht maar je zal er vruchten van plukken.

Body-mind-technieken hebben een bewezen effect op het verminderen van stress en helpen dus ook bij opvliegers. Yoga, pilates, mindfulness bedenk het maar. Kies vooral iets wat je leuk vindt.

En zorg dat je genoeg beweegt! Van bewegen is bewezen dat helpt bij opvliegers1. Door te bewegen zorg je dat het teveel aan adrenaline in je lijf wordt afgebroken. Al het bewegen helpt: wandelen, planken, de 7-minute- work-out, de trap nemen, fietsen naar je werk in plaats van de auto. Integreer beweging in je dagelijks leven en het zal verschil maken.

 

Roken … liever niet als je wat wilt doen tegen opvliegers

Een ander belangrijk leefstijladvies betreft roken. Als je kan stoppen is dat heel positief, ook voor het aantal opvliegers! 

 

Meer kans op opvliegers bij overgewicht

Als je veel last hebt van opvliegers en overgewicht hebt is het te overwegen wat gewicht te verliezen. In de overgang kan het wat gecompliceerder zijn om uit te voeren maar het lijkt wel een positief effect te hebben op het verminderen van het aantal opvliegers.

 

verschillende middelen bij opvliegers

Supplementen die bijvoorbeeld fyto-oestrogenen bevatten kunnen helpen bij opvliegers

 

Welke supplementen helpen tegen opvliegers?

We hebben het al gehad over de werking van fyto-oestrogenen die voorkomen in verschillende planten. Deze planten worden ook verwerkt tot supplementen. Deze kunnen helpen bij typische overgangsklachten zoals opvliegers omdat ze de werking van oestrogeen in lichte mate kunnen nabootsen. Voorbeelden zijn soja, hop, salie, en rode klaver. Voor de duidelijkheid, fyto-oestrogenen zijn geen hormonen!

Er zijn ook natuurlijke producten die een soortgelijke werking hebben maar officieel geen fyto-oestrogeen zijn. Ook deze middelen worden ingezet bij overgangsklachten. Voorbeelden zijn zilverkaars, pycnogenol of EstroG.

 

Zin en onzin van plantaardige middelen bij opvliegers

Er wordt veel geschreven over de zin en onzin van plantaardige middelen bij overgangsklachten. Het moeilijke is dat er geen grote studies zijn uitgevoerd die de werkzaamheid onomstreden bevestigen. Maar er zijn wel degelijk positieve studies en ook in praktijk blijkt dat heel veel vrouwen geholpen zijn met deze middelen.

Als je een supplement tegen overgangsklachten zoals opvliegers koopt let dan op dat je een ‘goed’ supplement koopt (bijvoorbeeld met een gestandaardiseerd extract). Lees alles hierover in ons blog ‘hoe kies ik het beste middel tegen overgangsklachten’.

 

Supplementen moet je echt trouw één maand slikken

Ben je gestart met een natuurlijk supplement? Houd er dan rekening mee dat je moet gaan volhouden. Deze producten werken namelijk niet meteen. Op zijn best kan je na twee weken wat gaan merken. Merk je niks na een maand dan werkt dat product waarschijnlijk niet voor jou.

Het is bekend dat vrouwen heel wisselend kunnen reageren op deze producten. Dus ook wat dat aangaat, hou vol en probeer wat anders! Wat voor jouw buurvrouw top is, kan bij jou wel eens niet aanslaan helaas en andersom.

 

 

“Merk je na een maand gebruik van een supplement geen effect dan werkt het waarschijnlijk niet voor jou. Blijf dan zoeken naar wat wél bij jou past” 

 

 

Mag iedereen fyto-oestrogenen gebruiken?

Fyto-oestrogenen in voeding en supplementen zijn plantaardig en bevatten geen hormonen maar ze bootsen wel een beetje die werking na. Fyto-oestrogenen zijn dan ook niet voor iedereen geschikt. Lees hier alles over in ons blog ‘fyto-oestrogenen en de overgang‘. 

Mag jij geen fyto-oestrogenen? Gelukkig behoren niet alle plantaardige middelen voor overgangsklachten tot de fyto-oestrogenen. In onze shop hebben wij bewust ook gekozen voor opname van plantaardige middelen die niet tot de fyto-oestrogenen behoren maar wel ondersteuning bieden bij overgangsklachten. Benieuwd? Ga naar onze webshop voor alle producten bij opvliegers.

 

Welke behandelingen kunnen je helpen bij opvliegers?

Opvliegers kan je beïnvloeden door voeding, leefstijl en natuurlijke supplementen. Maar er is nog veel meer wat kan helpen bij opvliegers. We geven een korte opsomming.

 

Hormoontherapie

Hormoontherapie kan helpen om de ergste hormoonschommelingen op te vangen en kan zo veel verlichting brengen voor vele overgangsklachten. Het kan de opvliegers fors verminderen, ook in de nacht.

Van hormoontherapie is aangetoond dat deze bij 95% van de vrouwen met (ernstige) klachten goed werkt. En ook kan het gebruik op lange termijn beschermende effecten hebben voor je botgezondheid en je hart en bloedvaten.

Je huisarts of gynaecoloog kan je alles vertellen over wat hormoontherapie voor jou zou kunnen betekenen.

 

Hormoonvrije medicatie

Naast hormoontherapie is er ook ervaring met hormoonvrije medicatie die opvliegers kan verminderen. Een voorbeeld zijn SSRI’s (serotonine heropname-remmers) die een bewezen vermindering van het aantal opvliegers geven. Een ander voorbeeld is clonidine.

Deze middelen worden alleen afgegeven op recept. Je huisarts kan je meer vertellen en over de voor- en nadelen van deze middelen.

 

acupunctuur kan opvliegers verminderen

Het is bewezen dat acupunctuur helpt tegen opvliegers

 

Acupunctuur

Acupunctuur is opgenomen in de richtlijnen van de gynaecologen als optie om opvliegers te verminderen. Het heeft een bewezen effect op het verminderen van het aantal opvliegers. Lees hier meer details over in ons blog ‘Acupunctuur tegen opvliegers (het helpt!)’.

 

Hypnotherapie

Hypnotherapie heeft ook een bewezen effect op het verminderen van opvliegers. Je kan hypnotherapie bij een therapeut volgen of zelfhypnose leren en zo zelf de opvliegers aanpakken.

 

Stellatumblokkade

Deze therapie wordt nog niet overal aangeboden maar is interessant om van gehoord te hebben. Bij ganglion stellatum blokkade wordt een zenuwknoop in de hals verdoofd waardoor de opvliegers gedurende enige maanden verminderen. Je dient daarna de behandeling te herhalen.

 

Nog enkele praktische tips bij opvliegers

Verlaag je hartslag bij opvliegers Opvliegers
Zet verkoeling in bij opvliegers Opvliegers

De kracht van afkoelen

Wat heel goed werkt om een opkomende opvlieger te temperen is verkoeling. Zo voorkom je dat je hartslag heel erg stijgt en je flink gaat zweten. Je komt dan sneller weer tot jezelf.

Maar waar vind je verkoeling als je in de auto zit? Of in de rij staat bij de kassa? Daar zijn slimme producten voor zodat je altijd verkoeling bij je hebt. Zo zijn er koelsjaals die minimaal 24 uur koud blijven en ook speciale opvlieger-sprays. Deze zijn verfrissend en kalmerend zodat de opvlieger minder doorzet.

En al eens gedacht aan een mini-ventilatortje voor in je tas of op je bureau?

 

Zorg dat de warmte weg kan

Pas je kleding aan op de opvliegers. Kleed je zó dat je makkelijk een laagje kan uittrekken en weer aan kan trekken als je bent afgekoeld.

Katoenen kleding neemt meer transpiratie op dan synthetische kleding. Zit je vast aan bedrijfskleding? Bespreek dit met je leidinggevende, wellicht zijn er alternatieven.

Je bed opmaken in laagjes is ook een goede tip. Zo kan je snel een laag eraf gooien als je het te warm hebt en weer terugpakken als je het koud krijgt. En ook hier geldt: katoenen beddengoed zal beter werken bij transpiratie dan synthetisch beddengoed.

 

Ter afsluiting

Opvliegers maken de overgang er niet gemakkelijker op. Ze kunnen een heftige impact hebben op de kwaliteit van leven en op je nachtrust. En je kan er echt beroerd van zijn. 

Aangezien opvliegers een paar jaar kunnen duren is het vinden van een oplossing lonend. Een leven zonder opvliegers is immers véél prettiger!

En er is echt veel dat kan helpen. De kunst is alleen om te vinden wat werkt voor jóu: er is namelijk nog steeds geen oplossing die alle vrouwen past. In dit artikel heb je hopelijk handvatten gevonden om wat te doen tegen jouw opvliegers.

En laten we ernaar streven dat je het in de toekomst voornamelijk alleen bloedheet in de sauna hebt …

Benieuwd naar welke van onze producten jóu kunnen helpen met het verminderen van opvliegers?

Onze middelen bij opvliegers

Bronnen:

Leuk en interessant artikel? Help andere vrouwen en deel op social media!

Misschien ook interessant voor je?

We gebruiken cookies om jou de best mogelijke ervaring te bieden. Door gebruik te blijven maken van de site ga je hiermee akkoord.