fbpx

Opvliegers: de meest genoemde klacht in de overgang

vrouw met opvlieger tijdens werk

Klotsende oksels, knalrode wangen en een hartslag die bij het minste geringste omhoog schiet. Ruim 70% van de vrouwen heeft last van opvliegers tijdens de overgang. Bij de meesten nemen de opvliegers na verloop van tijd af maar 15% van de vrouwen blijft hier last van houden. Maar er is ook 30% die nooit een opvlieger te verduren heeft gedurende de overgang? Lucky they are! Maar …

Wat zijn opvliegers nu precies en dienen ze eigenlijk ergens voor? En belangrijker, wat helpt er tegen opvliegers? 

Opvliegers, een beetje een mysterie.

Een opvlieger is een spontane aanval van bloedvatverwijding (daarom word je zo rood), samengaand met een gevoel van hitte, blozen en (hevig) transpireren, een toegenomen hartslag (niet bij iedereen) en rillingen. Een typische opvlieger duurt drie tot vijf minuten. De frequentie van opvliegers varieert van een paar per maand tot enkele per uur (hoe doe je dan je werk nog?). Tijdens een opvlieger stijgt de temperatuur van een vrouw daadwerkelijk met zo’n 3 (!) graden Celsius. Geen wonder dat het kan voelen of je in de fik staat dus.

 

Wat zegt de wetenschap over opvliegers?

De oorzaak van opvliegers weet men nog niet helemaal met zekerheid. Uit onderzoek blijkt dat bij vrouwen met opvliegers de thermoneutrale zone van het lichaam is versmald. Deze zone bestrijkt de omgevingstemperaturen waarbij het lichaam in staat is een normale temperatuur te behouden zonder dat je daar iets van merkt. Maar bij vrouwen die last van opvliegers hebben is die zone versmald of afwezig. Dit betekent dat bij kleinere temperatuurwisselingen al een compensatiemechanisme in werking treedt. Het lichaam reageert alsof het oververhit is als je alleen maar een kopje koffie drinkt, als je bepaalde emoties hebt of je je wat inspant. De oorzaak van de zone-versmalling wordt gezocht in een toegenomen gevoeligheid van het temperatuurregulatie centrum in de hersenen als gevolg van veranderingen in de oestrogeenspiegels in het bloed.

 

Dienen opvliegers nog een bepaald nut?

Hebben opvliegers nog enige ‘zin’? Dat lijkt niet het geval … helaas. Het is een gevolg van de hormoonschommelingen. Je kan dat breder trekken door je af te vragen wat de hele overgang eigenlijk voor nut heeft. Je kan hierover lezen in Fayes blog over ‘de overgang, een foutje van de natuur?’.

 
 

Wat helpt er tegen opvliegers? Geen kant en klare oplossingen 

Nu roepen wij steeds dat aan overgangsklachten iets te doen is. En ja, ook aan opvliegers is heel wat te doen. Er is alleen geen kant en klare oplossing die voor iedereen zal passen. Probeer vooral één en ander uit om te bepalen wat bij jou de opvliegers tempert.

 

 

f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fr%2Fn%2Fa%2Ftemp owlbvrwjweekdmlsdirn%2Fikody4%2FOplossingenvooropvliegers Achtergrondartikelen
 
 
 

Leefstijl en voeding als basis nemen

Begin bij jezelf. Neem je leefstijl en voedingspatroon eens onder de loep. Houd bijvoorbeeld eens bij wanneer de opvliegers opkwamen en wat je toen deed of had gegeten. Alcohol en gekruid eten lokken bij veel vrouwen opvliegers uit bijvoorbeeld.

En hoe zit het met je activiteiten op een dag? Van bewegen is bewezen dat het verminderend werkt op het aantal opvliegers. Je zal de overgang beter doorkomen als je meer beweegt1.

 

Verlaag je hartslag bij opvliegers Achtergrondartikelen
Zet verkoeling in bij opvliegers Achtergrondartikelen

Verkoeling op het juiste moment inzetten

Nu naar de hulpmiddelen. Je kan starten met allemaal verkoelingsproducten die je kan inzetten als een opvlieger opkomt. Denk aan een verkoelende doek of een verfrissende spray of ventilator. Zodra een opvlieger opkomt probeer je die te temperen door jezelf te koelen. Zo voorkom je dat je hartslag heel erg stijgt en je heel erg gaat zweten. Je komt dan sneller weer tot jezelf.

 

Natuurlijke producten op basis van planten en kruiden

Als dat allemaal niet genoeg helpt zijn er natuurlijke producten op basis van planten en kruiden op de markt om opvliegers te verminderen. Er wordt veel geschreven over de zin en onzin van dit soort producten. Natuurlijke producten kunnen zeker werkzaamheid bieden mits een product aan een aantal eisen voldoetKies voor een product waarin een gestandaardiseerd extract zit (zodat je weet dat de producent in elke pil evenveel werkzame stof heeft gedaan van hoogwaardige kwaliteit) en waarvan effectiviteit onderbouwd is door middel van studies waarin ook een placebo groep is opgenomen. Zo zijn bijvoorbeeld de stoffen Pycnogenol en Siberische rabarber onderzocht op deze manier bij vrouwen met menopauzeklachten2,3.  

 


“Let bij het kiezen van je kruiden- en plantaardige supplementen erop dat er gestandaardiseerde extracten als grondstoffen gebruikt zijn en effectiviteit onderbouwd is door studies met placebo-groepen.”

 

 

Ben je gestart met een natuurlijk product? Houd er dan rekening mee dat je moet gaan volhouden. Deze producten werken namelijk niet meteen. Op zijn best kan je na twee weken wat gaan merken. Merk je niks na een maand dan werkt dat product waarschijnlijk niet voor jou. Het is bekend dat vrouwen heel wisselend kunnen reageren op deze producten. Dus ook wat dat aangaat, hou vol en probeer wat anders! Om die reden hebben wij ook drie verschillende producten opgenomen op onze site, zodat je meerdere zeer verschillende producten kan proberen als dat nodig mocht zijn. Wat voor jouw buurvrouw top is, kan bij jou wel eens niet aanslaan helaas en anders om.

 

Hormoontherapie kan voor veel vrouwen – maar niet iedereen – een uitkomst zijn

Van hormoontherapie is aangetoond dat deze bij 95% van de vrouwen met (ernstige) klachten goed werkt. Praat eens met je huisarts wat hormoontherapie voor jou zou kunnen betekenen. Hormoontherapie kan helpen bij verschillende overgangsklachten en kan ook op lange termijn beschermende effecten hebben.

 
 

Opvliegers … nu weet je wat er tegen helpen kan maar ga je ze nu te lijf?

Opvliegers maken de overgang er niet gemakkelijker op. Het gaat niet lekker samen met werk, sport of slapen en je kan er echt beroerd van zijn. Je hebt nu in ieder geval een paar goede handvatten om de frequentie en intensiteit van de opvliegers af te zwakken. En laten we ernaar streven dat je het in de toekomst voornamelijk alleen bloedheet in de sauna hebt …

 

Bronnen:

 

Leuk en interessant artikel? Deel deze aflevering van Nynke’s blog op social media!

Anderen lazen ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *