Aankomen, het is de meest gevreesde overgangsklacht van alle vrouwen! En inderdaad, de meesten van ons komen aan in de overgang. En dat extra gewicht raak je niet zomaar weer kwijt blijkt. Afvallen in de overgang is extra moeilijk namelijk. Maar waarom is dat eigenlijk? En wat kan je het beste doen om wel succesvol te vallen? In dit blog vertellen we je dat precies.

In de overgang? Zeg maar “Hallo, buikvet” …

Je “vrouwelijke rondingen” worden door het hormoon oestrogeen beïnvloed. Oestrogeen zorgt ervoor dat vet zich bij voorkeur opslaat op je heupen, billen en bovenbenen. Maar in de overgang en verandert de vetopslag.

Vet gaat in de overgang veel meer op je buik opgeslagen worden. Oestrogeen wordt namelijk niet meer aangemaakt in je eierstokken maar alleen nog uit buikvet. Je lichaam wil graag nog oestrogeen behouden dus gaat ervoor zorgen dat extra vet op de buik wordt opgeslagen!

En zo komt het dat bijna alle vrouwen in meerdere of mindere mate een buikje zien ontstaan eenmaal in de overgang.

In de overgang krijg je meer buikvet

In de overgang verandert de vetopslag: vet gaat van je billen en benen naar je buik;

Je hongerhormonen op hol

Je figuur verandert dus maar daarnaast kan het ook zijn dat je sneller aankomt dan dat je vóór de overgang gewend was.

De hormoonschommelingen die bij de overgang horen kunnen namelijk weer tot schommelingen in andere hormoonsystemen leiden zoals van de hormonen die een rol spelen bij honger, verzadiging, trek in zoetigheid en vetopslag.

Als deze hormonen van slag zijn kan dat tot gevolg hebben dat je meer honger hebt en je minder snel verzadigd voelt. Ook kan je erg veel trek hebben in troost-achtig eten (vet en zoet). En door het gebrek aan bepaalde hormonen kan het ook nog zijn dat je sneller aankomt, niet alleen doordat je meer eet.

Hormonen die een rol spelen bij honger en verzadiging en vetopslag

Hormonen die een rol spelen bij honger en verzadiging en vetopslag

De belangrijkste hormonen in deze zijn cortisol, insuline, leptine en ghreline. Zij kunnen uit balans raken door bijvoorbeeld een verstoorde nachtrust. En dat is bij veel vrouwen in de overgang aan de hand. Lekker ongestoord doorslapen is met opvliegers vaak niet meer zo vanzelfsprekend. Maar ook stress en een wisselende stemming kunnen hormonen beïnvloeden die een effect hebben op je eetgedrag.

Welke rol spelen je hormonen bij honger, verzadiging en vetopslag?

Groeihormoon en slecht slapen: een dikmaker

Groeihormoon wordt ’s nachts aangemaakt. Dit hormoon stimuleert de verbranding van vet.

In de overgang wordt vaak heel slecht geslapen waardoor er minder groeihormoon wordt aangemaakt. En dat kan leiden tot gewichtstoename. Want minder groeihormoon heeft minder vetverbranding tot gevolg.

Insuline en gewicht

Als je slecht slaapt word je minder gevoelig voor insuline met als gevolg dat er meer insuline nodig is. En een hoog insulineniveau is een dikmaker want die zorgt dat er vet wordt opgeslagen en niet wordt verbrand.

Cortisol: stress is ook een dikmaker

Het stress-hormoon cortisol kan ook bijdragen aan overgewicht. Verwar dit niet met acute stress, dan krijg je meestal geen hap door je keel. Het gaat hier om langdurige stress, chronische stress leidt vaak tot extra kilo’s. Dat heeft te maken met het hormoon cortisol. Cortisol laat de suikerspiegel schommelen. Door die schommelingen krijg je veel trek in koolhydraten, vooral in de verkeerde, de snelle koolhydraten, Van een hoog cortisol spiegels ga je dus snacken.

Ook kunnen hoge cortisol levels een gevolg zijn van slecht slapen. Als je slecht slaapt worden de cortisol-levels onvoldoende afgebroken waardoor je overdag die snoep-drang veel meer voelen kan. En omdat je ook nog moe bent (vanwege dat slechte slapen) is de discipline om niet te snoepen óók nog minder.

Nog meer dikmakers door een slechte nachtrust: leptine en ghreline

Als je slecht slaapt kan dat 2 hormonen uit balans brengen die je eetlust en verzadingsgevoel beïnvloeden. Ze heten Ghreline en Leptine. Dit kan ervoor zorgen dat je veel meer trek voelt en veel minder verzadiging de dag erna. En jawel, houd je dan maar eens aan je goede voornemens gezond te eten!!

Serotonine: feel-good (eten)

Het hormoon oestrogeen stimuleert de aanmaak van het feel-good stofje serotonine. In de overgang kunnen de levels van serotonine erg gaan schommelen waardoor veel vrouwen zich niet prettig voelen. Dat kan resulteren in feel good eten als vervanging.

Hormoon-ziektes

Schildklierhormonen spelen ook een rol bij verbranding en gewicht. Als je schildklier langzamer gaat werken kan je aankomen. In de overgang komen schildklieraandoeningen vaker voor.

Afvallen in de overgang gaat écht anders dan ervoor

In de overgang is je lijf uit balans. Ook de hormonen die beïnvloeden wat je eet, hoeveel je eet en die de vetopslag regelen zijn uit balans. En dat maakt afvallen in de overgang echt ánders dan ervoor.

Zolang die hormonen niet op orde zijn kan minder en gezond eten behoorlijk moeilijk zijn en vet kwijtraken een behoorlijke opgave. Neem daarbovenop de vermoeidheid en stemmingswisselingen die voor veel vrouwen bij de overgang horen en het zal duidelijk zijn dat de discipline om een gezonde leefstijl volhouden te houden in de overgang een uitdaging kan zijn.

Als je wilt afvallen zal je hier rekening mee moeten houden. Anders vecht je tegen de bierkaai en geeft de wil tot afvallen alleen maar stress.

Afvallen in de overgang kan heel erg zwaar zijn

Afvallen in de overgang kan heel erg zwaar zijn

Ik wil toch echt afvallen in de overgang – hoe pak ik dit aan?

Effectief afvallen en makkelijk op gewicht blijven werkt dus echt anders als je in de overgang bent. Wat vroeger werkte bij jou is waarschijnlijk nu niet meer genoeg. Het is dan ook belangrijk om verder te kijken dan je voedingspatroon en het ‘holistischer’ aan te pakken.

Pak overgangsklachten aan zodat je effectief aan je gewicht kan werken

Pak alle overgangsklachten aan die je in de weg staan om lekker te slapen, die je stress geven en die voorkomen dat je lekker kan bewegen. Hierdoor pak je de negatieve invloed van de hormoonverstoringen op je eetgedrag en vetopslag aan. Blijf je hiermee worstelen dan wordt afvallen een heel moeilijk proces.

Dus pak je opvliegers aan, kijk hoe je je stemming kan verbeteren en ga zo door. Dit klinkt gemakkelijk maar dat is het ook enigszins. Aan overgangsklachten is heel veel te doen!

Weet je niet waar te beginnen plan dan een afspraak bij een overgangsconsulent. Al in één gesprek kan veel in kaart gebracht worden om overgangsklachten te verminderen.

Samen met de overgangscoach kan je een plan maken om van je overgangsklachten af te komen

Samen met de overgangscoach kan je een plan maken om van je overgangsklachten af te komen

Diëten vs. anders eten

Afvallen lukt alleen wanneer je minder energie inneemt dan dat je verbrandt. Maar zorg wel goed voor je lijf. Je hebt nu alle voedingsstoffen extra hard nodig om je lichaam door de overgang te krijgen! Kies daarom niet zomaar een extreem dieet uit, je lichaam heeft echt behoefte aan goede voeding.

Crash-diëten: een erg slecht idee op lange termijn

Het is aantrekkelijk om te geloven in een dieet met de belofte veel af te vallen in weinig tijd. Maar dat is een echte don’t. 80% van de mensen zit na 2 jaar weer terug op hun oude gewicht na een crash-dieet. En vaak is veel spiermassa verloren gegaan tijdens het snelle afvallen en die heb je niet zomaar terug.

Daarnaast loop je het risico te eenzijdig te eten waardoor je lichaam voedingsstoffen mis gaat lopen.

Beter is om een methode te gaan kiezen die tot langdurige gewichtsafname leidt en waarmee je ook op gewicht kan blijven. “The best diet is the one you can stick to.”

“80% van de mensen zit na 2 jaar weer terug op hun oude gewicht na een crash-dieet.”

Anders eten: minder koolhydraten, meer eiwit en vet

Anders eten kan tot gevolg hebben dat je afvalt. Als je zo gaat eten dat je een stabiele bloedsuikerspiegel hebt zonder te veel uitschieters dan ga ja afvallen en zal je tevens minder honger hebben.

Het werkt als volgt. Als je eet stijgt de glucosespiegel in je bloed. Het hormoon insuline helpt om glucose als vet op te slaan in je vetcellen en daar te houden. Hoe hoger de bloedsuiker hoe meer insuline nodig is. Pas als de insulinespiegel lager is kan vet vrijkomen voor verbranding. En dat is wat je wilt.

Daarnaast geven pieken in je bloedsuikerspiegel de behoefte om te snacken. Heb je een stabiele bloedsuiker dan heb je die behoefte veel minder.

Maar hoe bereik je nu een lagere insulinespiegel? Simpel: door minder (snelle) koolhydraten te eten. Koolhydraten zitten in suiker maar ook in graan, meel, pasta, rijst, aardappel en in groentes.

Koolhydraat-arm eten zal in het begin even wennen zijn maar al snel zal je minder honger ervaren waardoor dit een hele prettige manier van eten kan zijn die gewichtsverlies ondersteunt!

Op zoek naar hoe je dan koolhydraat-arm moet eten? Kijk eens op ‘makkelijk afvallen’ . Zij leggen op een leuke makkelijke manier uit hoe je koolhydraat-arm kan eten. Ze hebben ook een facebook-groep waar steeds nieuwe weetjes en recepten gepost worden.

Intermittent fasting

Interval-vasten is tegenwoordig populair

Anders eten: Intermittent vasten

Zeer trendy tegenwoordig is het interval vasten. Je eet dan bewust een periode van de dag of week wel en een periode niet. Populair is het 16:8-dieet: je eet dan 16 uur niet en 8 uur wel. Na 20:00 eet je niet meer tot de volgende dag 12:00. Het ontbijt wordt dus overgeslagen. Tijdens de vasten-tijd mag je wel drinken (koffie, water, groene thee).

Waarom helpt dit afvallen? Deze manier van eten bevordert de gevoeligheid voor insuline, dat is precies wat je wil! Je hebt dan minder insuline nodig om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en dat is gunstig voor je vetverbranding.
Met deze manier van eten voorkom je tevens dat je nog laat eet en dat blijkt ook goed voor je gewicht en gezondheid. Daarnaast eet je vaak uiteindelijk minder calorieën met dit dieet omdat je slechts 8h eet.

Deze manier van eten is niet voor iedereen geschikt. Mensen met gevorderde diabetes bijvoorbeeld doen beter niet aan interval vasten.

3D cover eBook NEW site 1

"Dit zou elke vrouw in de overgang moeten weten ..."

Wil jij ook meer controle krijgen over je eigen lichaam? Minder last van opvliegers, beter slapen en beter je figuur behouden?

Kom erachter hoe je zelf jouw overgangsklachten kan verminderen!

Vraag ons gratis eBook aan

Voorkóm dat je meer eet dan je nodig hebt: eet minder grote maaltijden

Er is een spreekwoord uit het Japanse eiland Okinawa, één van de blauwe zones in de wereld waar mensen heel oud worden: ‘Hara Hachi bu’. Het betekent: “Eet je buikje maar voor 80% vol.”

En dit is zeker slim om overgewicht te voorkomen. Want pas 20 minuten nadat de maag vol zit bereikt het hormoon peptide YY de hersenen om te zeggen dat we vol zitten. In die 20 minuten kan je nog behoorlijk wat eten wat je eigenlijk niet nodig hebt dus. Beter is om even 20 minuten te wachten met nog een keer opscheppen want wellicht heb je wel al genoeg gegeten!

Hormoonlevels voor en na het eten

Hormoonlevels voor en na eten bepalen je verzadigingsgevoel

Supplementen die het afvallen ondersteunen

Afvallen is een proces en vraagt een andere manier van eten om langdurig resultaat te krijgen. Om de overgang naar een nieuwe eetstijl te ondersteunen hebben wij twee natuurlijke supplementen opgenomen in ons assortiment: Garcinia cambogia en Waist line control.

Deze supplementen onderdrukken het hongergevoel en dat kan je net helpen om je nieuwe leefstijl in het begin. En ze zijn volledig natuurlijk.

Geef jezelf een kick-start

Een groente- en fruitsap kuur van een paar dagen kan een mooie start zijn om je nieuwe eetstijl te beginnen. Je bent dan even heel bewust met anders eten bezig en dat kan als een mooie ‘reset’ werken voor een langdurig gezonder eetpatroon.

Met een sapkuur van Sap.je krijg je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen en je verliest een paar kilo in een paar dagen. Een fijn begin!

Je kan ook af en toe een maaltijd vervangen door een groene smoothie of detox sapje.

“Een sapkuur kan als een mooie ‘reset’ werken voor een langdurig gezonder eetpatroon”

Conclusie

Afvallen in de overgang is echt moeilijker door alle hormoonschommelingen die op zichzelf je gewicht en eetlust kunnen beïnvloeden.

Wil je afvallen terwijl je nog midden in de overgang zit dan is een eerste stap om minder last te hebben van je overgangsklachten. Zijn de overgangsklachten meer onder controle dan kan je veel effectiever gaan werken aan gewichtsverlies.

Een methode die een duurzaam resultaat geeft en waarbij je alle voedingsstoffen binnen krijgt verdient hierbij de voorkeur.

Heb je wat aan dit blog gehad? Heb je nog vragen of heb je zelf tips? Reageer dan even onderaan deze pagina. Iedere reactie krijgt een antwoord van ons terug!

Gerelateerde producten

30,87

Life Extension Waistline control. Beïnvloedt hongergevoel en reguleert de vetopslag rond de buik.

18,70

Garcinia cambogia: dé afslanksensatie sinds 2019!

110,00

Gezond en snel afvallen met de smakelijke groentesapjes van Sapje. Voel je weer fit, energiek en slank na deze detox kuur!

Bronnen:

Artikel delen op social media?

Anderen lazen ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We gebruiken cookies om jou de best mogelijke ervaring te bieden. Door gebruik te blijven maken van de site ga je hiermee akkoord.
In dit artikel