Hoofdpijn en migraine zijn veelvoorkomende klachten bij vrouwen. En zeker in de overgang kan je hier extra mee te maken krijgen. Waardoor komt dit? Hoe zorg je ervoor dat dit niet te veel doorwerkt in je dagelijkse leven? En wat kan je verwachten; gaat hoofdpijn over na de overgang

In de overgang ben je vatbaarder voor hoofdpijn en migraine

In totaal heeft 10% van de vrouwen in Nederland die regelmatig menstrueren last van hoofdpijn of migraine rondom de menstruatie.

In de jaren voor je laatste menstruatie neemt voor veel vrouwen de hinder hiervan nog eens toe. Bij een derde van de vrouwen is er een verergering van hoofdpijnklachten die al eerder bestonden.

En sommige vrouwen krijgen voor het eerst hoofdpijn of migraine zodra zij in de overgang komen.

Hoe komt dat nu precies?

“Veel vrouwen ervaren tijdens de overgang een verergering van hoofdpijnklachten die al eerder bestonden” 

Hormoonveranderingen en hoofdpijn

Veel vrouwen merken het al tijdens hun cyclus: rond de menstruatie hebben ze elke maand hoofdpijn of migraine.

Dit noem je hormoonafhankelijke hoofdpijn. Vlak voor je menstruatie dalen je geslachtshormonen en dat kan hoofdpijn en migraine uitlokken.

In de vroege overgang, richting je laatste menstruatie, gaat het hormoon oestrogeen steeds meer schommelen en uiteindelijk dalen. Ook het hormoon progesteron gaat steeds meer dalen.

Deze schommelingen en dalingen worden als oorzaak gezien voor nog meer toename van hoofdpijn en migraine in de perimenopauze (2).

Schommelende dalingen

Veranderingen in je hormoonbalans kan voor hoofdpijn zorgen

Maar goed nieuws, voor de meeste vrouwen geldt dat de hoofdpijn zal afnemen als de hormonale balans weer gevonden is.

Na de laatste menstruatie neemt de hormoon gerelateerde hoofdpijn af en zullen dit soort hoofdpijnen dus waarschijnlijk verleden tijd zijn (3).

Andere factoren die hoofdpijn in de overgang kunnen uitlokken

Hormoonschommelingen kunnen dus een oorzaak zijn van hoofdpijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.

De klachten kunnen ook door anticonceptiepil-gebruik ontstaan, of door stress, onregelmatig werk, slaaptekort of door een onvoldoende balans tussen werk en privé.

Deze laatste zijn niet alleen uitdagingen gereserveerd voor de overgang maar zijn wel typisch uitdagingen die spelen in deze levensfase als gevolg van overgangsklachten.

Zo ben je bijvoorbeeld in de overgang door hormoonveranderingen gevoeliger voor stress.

“In de overgang hangen veel klachten met elkaar samen en is het soms moeilijk om kip en ei te onderscheiden.” 

Stress en opvliegers kunnen ervoor zorgen dat je slechter slaapt en dit kan weer allerlei andere overgangsklachten uitlokken of verergeren wat weer meer stress geeft etc. Hoofdpijn kan hiermee samenhangen.

In de overgang hangen veel klachten met elkaar samen en is het soms moeilijk om kip en ei te onderscheiden.

Artikel gaat hieronder verder

3D cover eBook NEW site 1

"Dit zou elke vrouw in de overgang moeten weten ..."

Wil jij ook meer controle krijgen over je eigen lichaam? Minder last van opvliegers, beter slapen en beter je figuur behouden?

Kom erachter hoe je zelf jouw overgangsklachten kan verminderen!

Hoe voorkom of behandel ik hoofdpijn in de overgang?

Het is van belang voor de behandeling om te weten om welke soort hoofdpijn het gaat. Twijfel je of jouw hoofdpijn hormoon gerelateerd is? Houd een tijd een dagboek bij of praat erover met je huisarts.

Hieronder gaan we in op hormoon gerelateerde hoofdpijn.

Leefstijl-tips

Hormonale schommelingen zijn de primaire oorzaak van de hoofdpijn maar andere dingen zoals slecht dieet, uitdroging en hoge stress staan ook bekend als triggers. Deze kan je beïnvloeden met leefstijl.

Voor iedereen met hormonale hoofdpijn zijn onderstaande tips zinvol:

  • Zorg voor voldoende rust en slaap zeker rondom je cyclus (als je die nog weet)
  • Zorg dat je om kan gaan met stress zodat die niet teveel oploopt
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Drink voldoende water
  • Beweeg regelmatig
  • Vermijd cafeïne en alcohol

Als je migraine hebt is het daarnaast zinvol om zicht te krijgen op de triggers die bij jou migraine uitlokken zoals fel licht, weinig slaap of spanningen.

Leefstijltips tegen hormonale hoofdpijn

Met leefstijlaanpassingen kan je hormoon gerelateerde hoofdpijn beïnvloeden

Magnesiumsuppletie

Hoewel er nog geen wetenschappelijk bewijs is dat het werkt, merken veel vrouwen dat magnesium hen kan helpen bij migraine klachten.

Geschikte soorten magnesium tegen hormonale hoofdpijn zijn magnesium tauraat, magnesium citraat en magnesium (bis)glycinaat.

Acupunctuur

Wel wetenschappelijk bewezen bij migraine is acupunctuur. Uit wetenschappelijk onderzoek bleek zowel effect op de intensiteit van de aanval als op de frequentie van de aanvallen.

Een mooie behandeloptie zonder bijwerkingen.

Pijnstillers en medicatie

Bij hormonale hoofdpijn kunnen speciale pijnstillers werken, de zogenaamde NSAID’s, mits deze op tijd worden ingenomen. Een nadeel is dat NSAID’s maagproblemen kunnen geven.

NSAID’s zorgen ervoor dat de prostaglandineproductie geremd wordt en dat is nu precies het stofje wat veel vrijkomt tijdens de menstruaties. Prostaglandine is een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van pijnprikkels.

Er is nog veel meer medicatie die een verschil kan maken. Bij migraine wordt bijvoorbeeld de medicatiegroep triptanen veel ingezet.

Soms wordt gekozen voor een heel lage dosis bloeddrukverlagers – ook dat kan een gewenst effect hebben bij een groep vrouwen.

“De juiste oplossing vereist maatwerk”

Hormonale behandeling

Juist omdat hormonale hoofdpijn getriggerd wordt door hormonale schommelingen is het logisch die schommelingen te verminderen.

Een middel dat de hormonale schommelingen tegengaat is de anticonceptiepil. Voor een deel van de vrouwen is dit een uitkomst om minder klachten te hebben. 

Als je migraine met aura’s hebt wordt de anticonceptiepil juist afgeraden. Dan is een mirena-spiraal wellicht een optie.

In de overgang wordt ook hormoontherapie voorgeschreven zodat ook meteen andere overgangsklachten kunnen verminderen.

Je ziet het: de juiste oplossing vergt echt maatwerk. Jouw huisarts kan je meer over vertellen over wat voor jou de beste opties zijn.

Geen verbetering of maak je je zorgen?

Dan is het tijd hulp te zoeken.

Het is aan te raden om de klachten goed in kaart te brengen bijvoorbeeld in een hoofdpijndagboek en menstruatie-kalenders en deze met de huisarts te bespreken.

Hoofdpijndagboek

Het bijhouden van je klachten is een goede basis om te zoeken naar mogelijkheden voor verbetering

Conclusie

Hormoonschommelingen zoals tijdens de overgang kunnen je behoorlijke kopzorgen geven. En het is niet altijd makkelijk om de exacte oorzaak te vinden.

Sommigen vinden manieren om hier mee om te gaan of het te accepteren maar dat geldt lang niet voor iedereen.

Heb jij veel last van hoofdpijn in de overgang? Ga dan op zoek naar wat werkt voor jou en schakel daar eventueel hulp van een professional voor in.

De overgang kan al uitdagend genoeg zijn zónder hoofdpijn …

Heb je wat aan dit blog gehad? Heb je nog vragen of heb je zelf tips? Reageer dan even onderaan deze pagina. Iedere reactie krijgt een antwoord van ons terug!

Producten gerelateerd aan dit artikel

Populair
Vanaf:  30,98

Mood Rise draagt bij om een positieve stemming te behouden, gejaagdheid te verminderen en je energieniveau een boost te geven tijdens periodes van stress en vermoeidheid.

Populair
Vanaf:  20,95

Een ánder middel voor vrouwen in de overgang dat wereldwijd succesvol is. Voor brede ondersteuning tijdens de overgang zonder bijwerkingen. Wij voeren de originele versie die vrij is van fyto-oestrogenen.

Populair
 18,95

Eén van de best opneembare vormen van Magnesium (magnesium citraat). Breed inzetbaar in de overgang.

Vanaf:  29,85

De beste vorm van magnesium voor je brein. Voor brede mentale ondersteuning,

Bronnen:

Migraine in menopausal women: a systematic review | IJWH (dovepress.com)

1. Bousser MG. Estrogens, migraine, and stroke. Stroke. 2004;35(11 Suppl 1):2652–2656.

2. Somerville BW. The role of estradiol withdrawal in the etiology of menstrual migraine. Neurology. 1972;22(4):355–365.

3. Sacco S, Ricci S, Degan D, Carolei A. Migraine in women: the role of hormones and their impact on vascular diseases. J Headache Pain. 2012;13(3):177–189.

4. Loder E, Rizzoli P, Golub J. Hormonal management of migraine associated with menses and the menopause: a clinical review. Headache. 2007;47:329–340.
5. MacGregor EA. Prevention and treatment of menstrual migraine. Drugs. 2010;70:1799–1818.

Artikel delen op social media?

Anderen lazen ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Selecteer een Afleverpunt