“Hoe heet die en die ook alweer”? “Waar zijn mijn autosleutels”? “Wat heb ik net gelezen”? Natuurlijk hebben we allemaal wel eens last van een modderig brein – ook wel ‘brainfog’ (breinmist) genoemd. Maar juist in de overgang komen geheugenproblemen en concentratieverlies heel veel voor. Bij werkende vrouwen wordt concentratieverlies zelfs als dé overgangsklacht genoemd die het meest hinderlijk is. Het is dus niet verwonderlijk dat ‘brainfog’ het thema is van de World Menopause Day op 18 oktober 2022.

Hoe komt het dat je last krijgt van je geheugen en concentratieproblemen hebt in de overgang? Wat kan je eraan doen? En gaat het weer over? Je leest het in dit blog.

De overgang heeft direct én indirect invloed op je concentratie en geheugen

De directe invloed is te wijten aan de daling van het hormoon oestrogeen.

Oestrogeen is een hormoon dat heel veel functies in je lichaam vervult, zo ook in je brein. Stemmingswisselingen in de overgang kunnen bijvoorbeeld komen door wisselingen in de oestrogeenspiegel.

Dezelfde hormoonschommelingen kunnen ook gevolgen hebben voor bepaalde cognitieve functies zoals je geheugen en je leervermogen; deze kunnen afnemen.

mistig brein

Vrouwen in de overgang kunnen het gevoel hebben dat hun brein in de mist zit

Maar hoe dit komt en wat precies er gebeurt waardoor veel vrouwen in de overgang een mistig hoofd hebben, daar is men nog lang niet over uit. De relatie met oestrogeen staat in ieder geval vast.

Daarnaast veroorzaakt de overgang vaak klachten die op zichzelf ook invloed kunnen hebben op je geheugen en concentratie (4). Dit is de indirecte, niet hormonale invloed.

“Sommige overgangsklachten kunnen op zichzelf je geheugen en concentratievermogen beïnvloeden”

Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid. Veel vrouwen in de overgang zijn heel erg moe als gevolg van opvliegers, stemmingswisselingen en een verstoorde nachtrust. Wanneer je niet fit bent heeft dat weerslag op je brein en kan dat ook leiden tot problemen met concentreren en geheugen.

Als je je zorgen maakt over je geheugen en/of concentratieverlies kan je altijd een arts raadplegen. De overgang heeft invloed op je brein maar niet alles ligt aan de overgang.

Blijft het zo of gaat het concentreren en leren na de overgang weer beter?

Veel vrouwen maken zich erg zorgen dat hun hoofd niet meer lekker mee wil werken. Het helpt te weten dat hormoonschommelingen hieraan ten grondslag kunnen liggen.

Daarnaast is het goede nieuws dat vrouwen na de overgang minder last hebben van geheugenproblemen en concentratieverlies (7). Men kan dat niet helemaal verklaren, de oestrogeenspiegels blijven laag namelijk.

“Het goede nieuws is dat je na de overgang minder last hebt van geheugenproblemen en concentratieverlies”

Het lijkt erop dat je brein zich kan aanpassen aan de lage oestrogeenspiegels. Daarnaast voelen de meeste vrouwen zich ook beter na de overgang en gaat het indirecte effect omlaag; stemmingswisselingen gaan voorbij net als de opvliegers en er wordt beter geslapen.

Dr. Gail Greendale, specialist in geriatrie and women’s health aan de University of California, bevestigt dat de hersenmist (brainfog) die vrouwen in de overgang kunnen ervaren tijdelijk is.

Brainfog klaart op na de overgang

De mist zal opklaren in je hoofd na de overgang

Zo blijf je scherp ondanks de overgang

Je zal weer scherper worden na de overgang maar hoe overbrug je die periode? Hoe ga je minder last hebben van geheugen en concentratieverlies?

We zetten een aantal tips voor je op een rijtje. Te beginnen met aanpassingen in voeding en leefstijl en daarna welke supplementen of medicijnen kunnen helpen.

Aanpassingen op het gebied van leefstijl en voeding

Brisk walking
Brisk walking (stevig doorstappen) wordt in de literatuur genoemd als hulpvolle interventie bij cognitieve problemen.

Ook neuropsycholoog dr. Erik Scherder promoot deze sport. Je kent hem misschien als de man achter de populaire app ‘Ommetje’. “Brisk walking heeft effect op je frontaalkwab in je hersenen.

Beweging zoals brisk walking stimuleert de gezonde functie van dit deel van je hersenen wat bijdraagt aan een betere werking van het geheugen,” aldus Erik Scherder.

brisk walking

Brisk walking ofwel stevig doorstappen

Eet jezelf helder
Met voeding kan je ook je geheugen en concentratie beïnvloeden. Er is uit onderzoek gebleken dat het mediterrane dieet (dat bestaat uit veel groente en fruit, onverzadigde vetten en vis) de cognitie positief beïnvloedt (8).

Het Mediterrane dieet bevat ook veel omega-3 vetzuren en die zijn heel belangrijk voor een gezonde hersenfunctie.

En het advies is om matig te zijn met alcohol als je geheugenproblemen hebt.

Zelfzorgsupplementen die je kunnen helpen

Vitamines en mineralen spelen een hele belangrijke rol bij een goede hersenfunctie. In een uitgebalanceerd dieet zitten in principe alle vitamines en mineralen die je nodig hebt. Eet jij niet heel gevarieerd dan kan aanvulling met supplementen een optie zijn.

Magnesium

In het kader van concentratie en geheugen is het voldoende binnenkrijgen van magnesium een punt van aandacht.

Wil je een magnesiumsupplement slikken, let er dan op wat je koopt – er zit écht verschil tussen. In onze shop vind je magnesiumcitraat, dit is een heel goed opneembare vorm magnesium.

3D cover eBook NEW site 1

"Dit zou elke vrouw in de overgang moeten weten ..."

Wil jij ook meer controle krijgen over je eigen lichaam? Minder last van opvliegers, beter slapen en beter je figuur behouden?

Kom erachter hoe je zelf jouw overgangsklachten kan verminderen!

Vraag ons gratis eBook aan

Omega-3

Omega-3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Je krijgt deze binnen door voedsel maar uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de bevolking een tekort aan omega 3 heeft. Als je een omega-3 supplement kiest, zorg dan dat er voldoende DHA in zit want dat vetzuur is belangrijk voor een goede hersenfunctie.

De vetzuren EPA en DHA vind je voornamelijk in schaal- en schelpdieren en veel mensen slikken visolie om deze vetzuren binnen te krijgen. Uit de algen die door vissen gegeten worden kan tegenwoordig ook direct EPA en DHA gehaald worden.

Daarom zijn wij fan van het supplement van Testa, want dat is plantaardig en belast de visstand dus niet. Bijkomend voordeel: je smaakt niet naar vis en het is geschikt voor vegetariërs en veganisten!

“Er zijn verschillende planten en kruiden die de werking van oestrogeen nabootsen en daardoor bij verschillende overgangsklachten helpen”

Natuurlijke producten die de hormoonbalans beïnvloeden

Er zijn verschillende planten en kruiden die de werking van oestrogeen (in lichte mate) nabootsen. Deze kunnen daardoor tegen verschillende overgangsklachten helpen.

Het is het nog niet vastgesteld dat ze rechtstreeks op geheugen werken. Ze kunnen wel helpen bij opvliegers en stemmingswisselingen en dat kan je weer helpen beter te slapen. Zo kan het in ieder geval effect hebben op je geheugen en concentratie.

In onze shop vind je Estrogen for Women, dit bevat verschillende krachtige fyto-oestrogenen waaronder hop. We bieden ook MenoElle aan, dat Aziatische kruiden bevat die de hormoonbalans herstellen.

Hormoontherapie

Het is onduidelijk of hormoontherapie het geheugen verbetert. Wat zeker verbetert met hormoontherapie zijn het aantal opvliegers en de stemmingsklachten en daarmee verbetert vaak de nachtrust. Dit kan indirect dus wel een verbetering van het geheugen en concentratie geven.

Wil je meer weten over hormoontherapie? Lees dan ons uitgebreide blog: hormoontherapie wel of niet.

Conclusie

Geheugen- en concentratiestoornissen kunnen heel hinderlijk zijn in de overgang. Ze staan zelfs op nummer 1 als klacht van werkende vrouwen die in de overgang zijn.

Het goede nieuws is dat het weer overgaat.

Tot die tijd kan je hopelijk een stuk vooruit met onze tips.

Heb je wat aan dit blog gehad? Heb je nog vragen of heb je zelf tips? Reageer dan even onderaan deze pagina. Iedere reactie krijgt een antwoord van ons terug!

Gerelateerde producten

Populair
Vanaf: 35,95

Mood Rise draagt bij om een positieve stemming te behouden en je energieniveau een boost te geven tijdens periodes van stress en vermoeidheid.

Nieuw
Vanaf: 31,25

De beste vorm van magnesium voor je brein. Voor brede mentale ondersteuning,

24,95

Omega-3 algenolie DHA & EPA. Zuiver, visvrij en 100% plantaardige omega-3

Bronnen:

  1. Griffiths et al, menopause and work: an electronic survey of employees attitudes in the UK; Maturitas 76 (2):155-159
  2. Miriam T. Weber et al; Cognition in perimenopause: The effect of transition stage, Menopause. 2013 May;
  3. Emily G. Jacobs et al; Impact of Sex and Menopausal Status on Episodic Memory Circuitry in Early Midlife; Journal of Neuroscience Vol. 36, Issue 39, 28 Sep 2016
  4. Weber MT, Mapstone M, Staskiewicz J, Maki PM. Reconciling subjective memory complaints with objective memory performance in the menopausal transition. Menopause 2012;19:735-41.
  5. Weber MT, Rubin LH, Schroeder R, Steffenella T, Maki PM. Cognitive profiles in perimenopause: hormonal and menopausal symptom correlates. 2021;24(4):401-407.
  6. Georgakis MK, Beskou-Kontou T, Theodoridis I, Skalkidou A, Petridou ET. Surgical menopause in association with cognitive function and risk of dementia: A systematic review and meta-analysis. 2019;106:9-19.
  7. Greendale, Effects of the menopause transition and hormone use on cognitive performance in midlife women

Artikel delen op social media?

Anderen lazen ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We gebruiken cookies om jou de best mogelijke ervaring te bieden. Door gebruik te blijven maken van de site ga je hiermee akkoord.